Uit de koker van Albert

woensdag, februari 15, 2006

Spotprenten

Vooropgesteld ook voor mij geldt dat de vrijheid van meningsuiting een groot goed is in Nederland en dat we dat moeten bewaken. Maar er is ook iets dat te maken heeft met waarden en normen en met respect voor andere meningen. Ik verbaas mij dan ook zeer over de mening van mevrouw Hirsi Ali als zij stelt dat de vrijheid van meningsuiting zo ver gaat dat je mensen mag kwetsen. Ik zit dan meer op de lijn dat je met elkaar in gesprek gaat en probeert je standpunt duidelijk te maken. Natuurlijk mag je scherp debatteren, maar laat iedereen in zijn waarde zeker op het gebied van geloof en geloofsovertuiging. Spotprenten kunnen leuk zijn maar ook smakeloos. Het plaatsen van de spotprenten en de reacties hierop zorgen er niet voor dat men dichter naar elkaar groeit, maar zorgt voor verwijdering. Dat geldt ook als ik een groep kinderen van amper 6 jaar over een Deense vlag zie lopen.