Uit de koker van Albert

zaterdag, april 14, 2007

WMO

Dat antwoorden van wethouders niet altijd uitkomen blijkt maar weer een keer uit de klachten die wij toch steeds horen over de zorg die maar niet geleverd wordt aan mensen die het hard nodig hebben. Steeds hoor ik weer klachten over de trage afwikkeling van (spoed) aanvragen bij de ISD. Als er vanuit de thuiszorg wordt gebeld naar de ISD krijgt men het antwoord dat de aanvraag in het bakje spoedzorg ligt en dat toevallig de behandelend collega op deze dag niet werkt. Dat kan naar mijn overtuiging dus niet. Het moet op een bureau van een medewerker van de ISD die direct de thuiszorg uitzet bij één van de aanbieders.

Het laatste voorbeeld is iemand die 5 april met uit het ziekenhuis is gekomen en echt niets kan omdat ze in het gips zit en op 15 april nog steeds geen hulp heeft. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Dat kan dus niet!!

De afspraak is dat de zorg op hetzelfde kwaliteitsniveau zou blijven. Daar hebben we wethouder Hollart al eerder kritische vragen over gesteld. Het gerustgevende antwoord was dat er extra personeel zou worden ingezet en dat spoedaanvragen veel sneller afgehandeld zouden worden. In de praktijk blijkt dit nog niet.

De druk op Hollart wordt nu ook vanuit de thuiszorg opgevoerd. Men mag niets doen als er geen indicatie is afgegeven door de ISD. Voorheen startte de zorg en werd de administratieve rompslomp achteraf op orde gebracht. Het is een schande dat de inwoners van Teylingen nu afhankelijk zijn van de bureaucratie voordat er zorg geleverd mag worden.