Uit de koker van Albert

zaterdag, maart 31, 2007

Vernieuwing

Ik loop er steeds vaker tegenaan.

Iedereen wil graag dat Panorama Tulipland wordt behouden voor Teylingen. Maar waar zou dat dan moeten. Bij de Ruïne natuurlijk is dan het veel gehoorde antwoord. In de Ruïne is de tweede variant. Met een mooi glazen dak op de ruïne dat zou wel heel mooi. Maar ja dan roepen natuurlijk gelijk de omwonenden dat dit toch niet kan. Schande en ik citeer het Leidsch Dagblad van vrijdag 30 maart “de parel van Teylingen wordt naar de kloten geholpen”. Nu staat er natuurlijk niet bij wie dat heeft gezegd. Maar alleen de gedachten al dat de politiek de Ruïne naar de kloten zou willen helpen is natuurlijk al absurd.

Iedereen was er van overtuigd in de vele bijeenkomsten, die wij hebben gehouden over hoe Teylingen er de komende 25 jaar gaat uitzien. In het kader van de ontwikkeling van toerisme de Ruïne van Teylingen verder te ontwikkelen. Maar ja niet in mijn achtertuin natuurlijk.

In alle bijeenkomsten die wij houden staat een ding vast, de kernen mogen niet aan elkaar gebouwd worden. Tussen de kernen moet het groen blijven. Als we dat willen handhaven zullen er toch andere oplossingen gevonden moeten worden voor het bouwen van huizen. De oplossing die het meeste aansprak was hoger bouwen in de kernen. Het centrum van Sassenheim wordt dan vaak als voorbeeld gebruikt. Nu doen we dat op diverse plaatsen. In Warmond worden winkels en appartementen gebouwd. In Voorhout is de bouw van de Agneslokatie gestart ook daar wordt hoger gebouwd. Vier a vijf lagen worden daar gerealiseerd. Maar ook daar geldt natuurlijk dat de omwonenden niet blij zijn. Ook hier geldt natuurlijk weer hoger mag, maar niet in mijn achtertuin. Nu is hier dat laatste wel heel erg aan de orde en vraag ik mij af of daar in het verleden wel goed de aandacht voor is geweest. Ik zou als ik in de Boerhaavelaan zou wonen ook niet blij zijn met de ontwikkelingen direct achter mijn huis.

Ook bij de bouw van Overteylingen is de hoogte van de nieuwbouw een bron van ergernis. De nieuwe Schutse wordt zo’n 20 meter hoog. Nu is er wel goed rekening gehouden met de bewoners aan de Teylingerlaan, maar er worden achter de nieuwe Schutse nog een aantal woningen gebouwd. Ook voor de mensen die daar gaan wonen zal het niet prettig zijn als er een twintig meter hoog gebouw in hun achtertuin staat.

Een ander probleem is nog de bouw van de zogenaamde urbanvilla’s aan de Teylingerlaan. De PvdA heeft altijd uitgedragen max. 14 meter hoog. CDA, VVD en D66 in Sassenheim wilden daar niet aan en wat hen betrof mocht het wel wat hoger. De woonstichting is aan de slag gegaan en kwam met een 16,5 meter hoog gebouw op de proppen. Niet in onze voortuin was het commentaar van de bewoners van de Teylingerlaan. Inmiddels waren er ook wat invloedrijke mensen van VVD en CDA zijde die daar toevallig in de buurt wonen betrokken en alle partijen sloten weer de rij en het werd toch de door ons gewenste 14 meter. Al dan niet met schuin dak!

Mijn conclusie, ik loop er steeds vaker tegen aan je doet het nooit goed, maar je wordt wel geacht je verantwoordelijkheid te nemen en er voor te zorgen dat er ook huizen zijn voor onze jeugd.