Uit de koker van Albert

zondag, januari 25, 2009

Commissie week

De afgelopen week waren de eerste commissie vergaderingen van 2009. Dinsdag was ik aanwezig bij de commissie Welzijn en heb ik getracht kenbaar te maken dat de ISD onvolledige informatie geeft aan cliënten en thuiszorgmedewerkers als zij een PGB constructie met elkaar aangaan. PGB Staat voor Persoonsgebonden Budget. Dat geld krijgt de cliënt en die kan dan zelf iemand inhuren die het werk in de thuiszorg doet. Ik heb aangegeven dat de informatievoorziening die volgens de wet begrijpelijk en uitgebreid moet zijn op alle fronten te kort schiet. Niemand weet dat wanneer er een ongeluk gebeurd de thuiszorg medewerker zijn eigen cliënt verantwoordelijk moet stellen bij eventuele arbeidsongeschiktheid. Niemand weet hoe het zit met doorbetaling wegens ziekte, vakantiegeld, pensioenpremie enz. enz. Volgens verantwoordelijk wethouder Hollart en de fracties van CDA en VVD is het allemaal onzin en zien wij beren op de weg. de folder van de ISD zou ruim voldoende informatie geven. Ik constateer dat dit niet het geval is en blijf mijn kritiek uiten tot er gedegen informatie is waar uit iedereen kan opmaken wat de consequenties zijn als iemand een werkgever- en werknemersrelatie aangaat in de thuiszorg met PGB.

Donderdag was de commissie Bestuur Financiën en Toerisme. De meeste discussie ging daar over de zondagopenstelling voor het hele jaar in Warmond. Ik heb namens de PvdA aangegeven dat wij ons zouden willen houden aan de afspraken in het raadsakkoord dat we hebben afgesloten. Met CDA en VVD heeft de PvdA afgesproken dat we maximaal 12 koopzondagen per kern zouden hebben. Daar is door het college al een verruiming aan gegeven door Warmond de hele zomer toestemming te geven. Nu wil men nog verder gaan en ook in de winter alle zondagen de winkels open hebben. Ik heb mij kritisch opgesteld tegen het college en de TOV die groot voorstander zijn. Wij hebben de argumenten aangehoord en zullen een definitief standpunt innemen in de raadsvergadering. Er worden nog steeds argumenten aangedragen. Ook na de commissievergadering hebben winkeliers zich tot mij gewend en aangegeven dat ze zwaar tegen zijn. Er zal nog wel wat stof opwaaien in de raadsvergadering.

Elsbeth heeft het onderwerp over de verruiming van het kamperen bij de boer op zich genomen. Dat was maar goed ook want inspreker Lidia van Kempen vond het nodig om ons aan te spreken dat wij wakker moesten blijven. Voor mij een reden om op te staan en even de zaal te verlaten om met wat ondernemers te praten over de winkelsluitingsaangelegenheden. Als oud raadslid uit Warmond zou Lidia moeten weten dat je raadsleden zo niet moet toespreken.