Uit de koker van Albert

zaterdag, januari 13, 2007

Kabinetsformatie

Het gaat goed met de kabinetsformatie. Dat hoor ik de hele dag op de radio. Maar is dat ook werkelijk zo. Ik heb nog steeds grote twijfels bij de samenstelling van een eventueel nieuw kabinet van CDA, PvdA en CU. Dit wordt dus een kabinet dat rechts van het midden zal opereren. Dat is (weer) niet de wens van de Nederlandse bevolking. Vier jaar geleden was iedereen het er over eens. De kiezer had gesproken en er moest een kabinet komen van CDA en PvdA. Dat kwam er niet. CDA en VVD werden door D66 (wij helpen rechts niet aan een meerderheid) aan een meerderheid geholpen. Vier jaar later geeft de kiezer aan dat er een ruk naar links moet worden gemaakt. SP is immers de grote winnaar van de verkiezingen. Maar de SP vertrekt uit de onderhandelingen. Natuurlijk doet Jan Marijnissen dat. Hij wil de grootste linkse partij worden en in een kabinet red hij dat niet. Bos en Balkenende hebben hem in mijn visie veel te gemakkelijk laten vertrekken. Jan is al weer bezig met de volgende verkiezingscampagne. Let op mijn woorden; bij de staten verkiezingen zal hij weer een slag slaan. Groen Links geeft niet thuis die komt niet eens naar de onderhandelingstafel. Ook Femke Halsema zal hiervoor de rekening gepresenteerd krijgen.


Dan de formatie tussen CDA, PvdA en CU. Wat heeft de CU in dit kabinet te zoeken? Niets geleerd van D66 die in de mangel werd genomen zitten ze aan tafel en praten mee. Wat wil de CU. Nieuwe normen als het gaat over abortus en euthanasie. Ik speek veel PvdA-ers, maar als dat gaat gebeuren krijgen we een zelfde situatie als toen de PvdA instemde met de WAO wijzigingen in de vorige eeuw namelijk leegloop.

En dan Wouter Bos nog maar een keer. Wat wil hij nou in een kabinet met Balkenende. Vier jaar geleden was hij duidelijk. Als ik win komt Job Cohen en wordt hij premier. Voor de laatste verkiezingen was hij ook duidelijk. Ik wil premier worden en geen vice premier onder Balkenende. Als ik geen premier kan worden dan blijf ik fractievoorzitter. Dat is duidelijk, maar nu hoor ik dat je dat wel vice premier wil worden. Steeds vaker hoor ik dat je minister van financiƫn wordt. Wouter als dit zo is, zal deze draai je niet in dank worden afgenomen. Naast het verlies van de verkiezingen en de fouten die in de campagne zijn gemaakt zal er toch een keer met je afgerekend gaan worden.

Een kabinet rechts van het midden, dus oppositie van links en van rechts. Een oppositie van SP en VVD bijgestaan door Wilders die overal het zelfde over roept. Natuurlijk het land moet geregeerd worden. Maar dan toch eindelijk eens een keer volgens de uitspraak van de kiezers!

1 Comments:

  • At 10:18 p.m., Blogger Joost said…

    Bekijk het eens zo: eigenlijk krijgen we 26 jaar na opheffing gewoon een ARP-kabinet! Daar kan ik als gereformeerde toch niet mee helmaal oneens zijn. (Spiegel me dan wel aan de periode 1965-1980)

     

Een reactie posten

<< Home