Uit de koker van Albert

vrijdag, juli 21, 2006

Lange adem

Toen ik een jaar of negen in de Sassemse politiek terecht kwam zei iemand tegen mij soms moet je een lange adem hebben om zaken voor elkaar te krijgen. Nou zo'n zaak van lange adem is wel het Kraanbedrijf Teylingen.

In de eerste jaren heb ik de acties van de gemeente rond het verplaatsen van het bedrijf aan de zijlijn gevolgd. De gemeente wilde de firma Bontje verplaatsen en dat is (achteraf bezien) in mijn ogen door knulligheid van de gemeente tot twee keer toe mislukt. Ik hoor het burgemeester Buddenberg tijdens een raadsvergadering nog zeggen: "meneer Bontje, wij komen daar toch uit samen". Waarop Bontje antwoordde: "Dat moet ik nog zien burgemeester". Maar toch werd op dat moment de grond aan de Rijksstraatweg (nabij AKZO Nobel) waar de firma Bontje naar toe wilde verhuizen verkocht aan een andere partij.

Nadat ook de verplaatsing naar bedrijven terrein Sassenheim Zuid niet door was gegaan, was het een tijdje stil rond het dossier Bontje. De Zwarte Piet werd wel steeds bij Bontje neergelegd. Ik kwam de heer en mevrouw Bontje tegen op jachthaven Jonkman. Mevrouw Bontje vroeg mij of ik een keer wilde komen praten en de stukken wilde doornemen. Ik ben samen met Margreet Vos een avond bij Bontje op bezoek geweest en heb hun dossier doorgenomen. Daarnaast heb ik het dossier bij de gemeente opgevraagd en ben gaan lezen. Toen kwam ik tot de conclusie dat deze zaak niet juist werd opgelost en ben ik de discussie aangegaan met inmiddels burgemeester Waal. Dat zijn harde confrontaties geworden. Ik was er van overtuigd dat Bontje voor een groot deel in zijn gelijk stond. De gemeente vond van niet en de rest van de raad liet het er bij zitten ik kreeg niet de steun waar ik op hoopte toen ik via een motie geprobeerd heb de zaak een andere wending te geven. Er zijn wel allerlei bezwarenprocedures gevolgd en de Raad van State heeft nog een bemiddelingspoging gedaan, maar de hakken waren in het zand bij de gemeente en dan werkt bemiddeling niet, daar zijn twee welwillende partijen voor nodig.

Inmiddels is er een derde college dat zich verdiept heeft in deze zaak en gisteren las ik in het verslag van de vergadering van het college dat de bestuursdwang die werd uitgevoerd door de gemeente kan worden opgeheven. Je zou zeggen gefeliciteerd meneer en mevrouw Bontje de verzegelde machines kunnen weer aan het werk. Maar wat is uiteindelijk het resultaat. Het bedrijf is naar de knoppen. Personeel is ontslagen en de klanten zijn weg. Ik moet zeggen gefeliciteerd Buddenberg en Waal!! Dit had dus net als ik al jaren dacht op een andere manier kunnen worden opgelost.