Uit de koker van Albert

dinsdag, juli 04, 2006

Zwemmen in de Kaag

Tot mijn grote verbazing zijn er de laatste tijd op een deel van de Kagerplassen gele borden geplaatst waarop staat dat het verboden is om te zwemmen. Wat is er aan de hand, dacht ik bij mijzelf? Ernstige ziektes in de Kaag? Bacteriën of ziekmakende algen? Niemand kon het mij vertellen. Tot het mij opviel dat de borden geplaatst zijn rond het Norrenmeer en de Dieperpoel. Op deze twee plassen is het (op delen van de dag) toegestaan om snel te varen en te waterskieën. Ik vermoed dat de eigenaren van snelle boten de bordjes hebben geplaatst. Ik heb hierover dan ook opheldering gevraagd aan het college. Als de borden zijn geplaatst door particulieren moeten deze zo snel mogelijk weg. Als deze borden toch door de gemeente zijn geplaatst wil ik weten waarom. De Kagerplassen staan bekend om hun recreatieve sfeer en goed zwemwater. Dat moet volgens mij zo blijven. Snelle boten moeten naar mijn overtuiging ten aller tijden rekening houden met anderen. Of dit nu zeilboten zijn of zwemmers. Als er niet snel gevaren kan worden omdat het bijvoorbeeld te druk is moeten ze dat ook niet doen.