Uit de koker van Albert

donderdag, april 13, 2006

Meertens Instituut

Bij hoge uitzondering wil ik in mijn weblog een keer letterlijk aangeven wat ik gisteren heb ingebracht in de commissie Bestuur Financien en Toerisme. Het ging over een advies van het Meertens Instituut over de naam Teylingen.

"Voorzitter, Ik heb mij hoogdelijk verbaasd over de inhoud van de mail afkomstig van het Meertens Instituut van de KNAW (Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen)
Nu ken ik de KNAW goed, maar deze correspondentie is de KNAW onwaardig. Ik citeer de commissieleden die een advies hebben gegeven:

Commissielid 1 gaat alleen in op de taalkundige kant en stelt dan; Ik vrees evenwel dat het kapsonesgevoel in de bewuste plaatsen (Sassenheim, Voorhout en Warmond) de overhand zal krijgen over het gezonde verstand, wat er toe zal leiden dat we toch met de vorm Teylingen zullen worden opgescheept.

Commissielid 2 kent het gebied alleen uit de bosatlas en doet een paar aanbevelingen; de naam van de grootste gemeente, maar dat is lastig om dat Voorhout en Sassenheim even groot zijn, Warheim of Sassenhout zou ook kunnen, en begint dan over de Klinkenbergerplas die notabene door de minister van BZK geschonken is aan Oegstgeest.

Commissielid 3 geeft in ieder geval nog aan dat hij of zij er niets van weet of wil weten en sluit zich alleen maar aan bij de andere twee leden.

Voorzitter mijn voorstel zou zijn om adviezen van dit niveau van een Koninklijk instituut nooit meer in te brengen en onmiddelijk naar de prullenbak te verwijzen. Ik neem dan namens de PvdA wel op mij dat ik te veel kapsones heb om de naam Teylingen te wijzigen in Teilingen.

Dank u.