Uit de koker van Albert

zaterdag, juni 27, 2009

BFT

Donderdagavond heb ik in de commissie BFT aangedrongen op het sluiten van het snelvaargebied op de Kagerplassen. Het wordt steeds gevaarlijker. De boten worden steeds groter en de motoren steeds zwaarder. Hoewel er maximaal 200 vergunningen op jaarbasis worden gegeven, denkt iedereen dat hij met of zonder vergunning op elk moment van de dag mag hard varen op het Norremeer en de Dieperpoel. Dat is natuurlijk niet zo, maar het is niet handhaafbaar. Er vaart soms een bootje van de politie maar er zouden, wil je de boel in de hand houden, continue op elke plas op de Kaag politieboten moeten liggen om overtreders aan te pakken. Nu heb ik niets tegen hard varen of waterskiƫn, maar de Kaag is daarvoor in mijn ogen te klein. De scheepvaart is te divers. Er varen zeer zware snelle speedboten, naast kleine zeilbootjes en kano's. Het is levensgevaarlijk. En als iedereen zich nu aan de regles hield, maar dat is natuurlijk niet zo. Ook in dit geval verpesten de mensen die zich niet aan de regels houden het voor een in mijn ogen kleine groep die zich nog wel aan de regels houdt. In de hedendaagse sloepen worden motoren gelegd die zo krachtig zijn dat je achter een sloep kan waterskiƫn en dat zie je dus ook regelmatig op de Kaag. Ik vind dat er een eind aan moet komen en heb het college dan ook gevraagd om te onderzoeken hoe we dit zouden kunnen stoppen. Alle partijen in de raad waren het met mij eens en ik ben dus vol goede moed dat de Kaag een plas wordt waar iedereen op een rustige manier bezig kan zijn met de watersport.