Uit de koker van Albert

zaterdag, december 08, 2007

Astbest




Afgelopen week werd ik gebeld door een bezorgde inwoner die zich zorgen maakte over de verwijdering van astbest uit het pand van de Kistenfabriek van Mart Bakker. Ik heb contact gezocht met onze wethouder en navraag gedaan. De verwijdering is niet onder verantwoordelijkheid van de gemeente Teylingen, maar wordt geheel verzorgd door de eigenaar zelf. Het gaat hier zoals dat heet om "gebouw gebonden astbest".

Probleem is nu dat de omwonenden niet zijn ingelicht en dus niemand weet wat er nu eigenlijk gebeurd. Als de eigenaar slim was geweest dan had hij er voor gezorgd dat omwonenden een signaal hadden gekregen en uitleg over wat er te gebeuren stond en welke veiligheidsmaatregelen er genomen zouden worden. Dit had veel vragen en onzekerheid voorkomen. Doordat dit niet is gebeurd en er opeens mensen in witte pakken op het bouwterrein lopen en astbest gaan verwijderen schrikt iedereen en ontstaat er onbegrip en vraagtekens. Men gaat verhaal halen bij de gemeente en komt tot de conclusie dat de gemeente op dit punt vrij weinig kan doen behalve toezicht houden en in de gaten houden dat alles volgens de regels gebeurd.

Ik wil er voor pleiten dat iedereen die astbest gaat verwijderen dat communiceert met de omwonenden. Ik zal dit inbrengen in de raad en proberen of we de regelgeving zo kunnen wijzigen dat dit in de procedure wordt opgenomen. Of het lukt kan ik niet inschatten, maar het is het proberen waard.




Opvallend is trouwens dat ik vanmorgen gewoon het bouwterrein kon oplopen en ongestoord een aantal foto's kon maken. ook dit kan natuurlijk niet.