Uit de koker van Albert

maandag, juli 09, 2007

Meldpunt WMO

We hebben in de afgelopen raadsvergadering aangekondigd dat we in september een meldpunt zullen instellen waar inwoners terecht kunnen die klachten hebben over de invoering van de WMO. Helaas kwam vandaag de eerste "klacht" al bij mij binnen. Een medewerker van de thuiszorg heeft hemel en aarde moeten bewegen om er voor te zorgen dat een cliënt die van de nek tot het staartbeen in het gips zit vervoerd te krijgen in een taxi. Medewerkers van de ISD spraken elkaar tegen en de uiteindelijk verantwoordelijke ambtenaar nam zonder dat men echt wist wat er aan de hand was een besluit dat er geen taxi vervoer mocht. Argument was dat er te vaak misbruik werd gemaakt van dit soort voorzieningen. En op de vraag komt u dan zelf kijken wat er aan de hand is werd gesteld: "daar heb ik geen tijd voor ik ga woensdag op vakantie"

Na 7 telefoontjes naar de ISD is het toch gelukt en wordt de cliënt toch opgehaald met een taxi. Welke oudere zou zo volhardend zijn. Daar heb je nu juist een medewerker van de thuiszorg voor nodig. En dan hoor je afgelopen weekend dat Jet Bussemaker hier ook al op wil bezuinigen!!


Mijn inschatting is; even rekenen:
7 telefoontjes van gemiddeld 10 minuten is 70 minuten. (maal 2)
Drie keer intern overleg binnen de ISD is 4o minuten.
3 telefoontjes van en naar Taxi De Vries van 5 minuten. (ook maal 2)
Totaal zo'n 3 en een half uur aan telefoon en overleg tijd. Maal een gemiddeld uurloon van € 25.00 is € 87,50. Daar kan de taxi dus 10 keer voor rijden!!!

Volgens mij komt aan het eind van dit jaar wethouder Van der Zon weer stralend binnen en kan hij aangeven dat de tekorten binnen Teylingen geheel zijn weggewerkt door de ISD.