Uit de koker van Albert

maandag, juni 25, 2007

Jongeren debat

Weer terug van vakantie ben ik vandaag weer begonnen met het werk en de politiek. Vanavond heb ik een jongeren debat bijgewoond in Fascinus. Het jongerencentrum in Sassenheim.

Opvallend was dat de jongeren best tevreden zijn over het wonen in Teylingen. Maar ontevreden over de woon mogelijkheden. Vooral voor starters en jongeren is er nauwelijks iets te kopen of te huren. Daar ben ik het trouwens volledig mee eens. We proberen door oudere seniorenwoningen geschikt te maken voor jongeren er iets aan te doen, maar voor elke woning die vrij komt zijn bijna 200 gegadigden. Dat is ook de reden waarom wij al meerdere keren hebben aangedrongen om op het terrein van Langeveld (naast de voetbalvelden van Ter Leede en Teylingen) wat in het bezit is van de gemeente 150 woningen te bouwen voor starters en jongeren. Voor een deel huur en voor een deel koopwoningen voor betaalbare prijzen. Ik hoop nog steeds dat VVD en CDA ons daar in gaan steunen zodat we werkelijk een keer iets kunnen doen voor die doelgroep.

Natuurlijk waren er ook wensen. Niet dat we daar veel aan kunnen doen, maar wel aardig om te horen dat men graag een MacDonalds en een bioscoop in Teylingen zou willen hebben. Ook hebben we gedebatteerd over beter openbaar vervoer naar Leiden en in de richting van Haarlem in de nacht zodat men ook kan uitgaan en weer terug kan. Helaas heb ik in moeten brengen dat de bus die enige tijd heeft gereden naar noordwijk door jongeren zelf is gesloopt en dat de busmaatschappijen dus op dat soort zaken niet zitten te wachten.

Al met al een geslaagde avond en zeker voor herhaling vatbaar.